Friday, November 26, 2010

Emak kucing itu menangis..

sekadar gambar hiasan.


Tadi baru saja saya mengkebumikan seekor anak kucing. Comel. Baru beberapa minggu dilahirkan. Warna dia belang belang kelabu. Sangat comel. Kalau ikutkan saya baru sahaja mahu mengambil dia sebagai anak angkat tapi sayang petang tadi anak kucing itu mati tanpa diketahui sebab.

Yang membuatkan saya menulis entri ini apabila melihat reaksi emak kucing tu. Bayangkan selama ini, emaknya tak pernah nak renggang dengan anak dia yang comel tu. Selalunya, bila saya nak ambil, pasti ngauman garang yang diberi ibunya tapi tadi ngauman dan reaksi marah itu tak ada lagi. Sebaliknya masa saya mahu ambil dan menanam bangkai anak kucing tu, mak dia hanya memejamkan mata dan bangun berlalu dari kotak itu. Seperti memahami. Nampak wajahnya sedih. Bila nampak reaksi tu baru saya faham kucing pun ada perasaan.

Selesai menanam bangkai anak kucing itu, saya pun cari lah emak kucing tersebut dan lihat wajahnya yang comel itu. Terkejut saya apabila melihat ada air mata mengalir dikelopak matanya yang besar. Sangat sedih saat itu okeh.
Tak boleh dibayangkan betapa sentapnya perasaan saya sebagai manusia.
Ya ALLAH, saya terfikir. Macam manalah hati manusia yang sanggup buang anak. Tak rasa sedih dan berdosa kah mereka sedangkan haiwan yang tidak mampu berfikir punya perasaan begitu kasih akan anak mereka. Situasi tadi membuatkan saya merenung dan memuhasabah diri..

Patutlah ada ayat sindiran yang berbunyi.
"sifat manusia ada pada binatang, dan sifat binatang ada pada manusia"

17 comments:

Cikgu Fikri said...

Pergh....
Serius sedih bcer entry ni...
Itulah dia haiwan.....
Tahu sygkan anak..
Manusia?
Huh..
Sbb MALU shj, sggup buang anak..

QaRaMi HasHim said...

btol tu cikgu..
sy terkesima tgk kucing tu..
dan malu sbg manusia..

Suhami Ahmad said...

atok sedih baca entry ni... manusia yang buang anak tu pun tak layak jadi binatang...patutnya bawah dari tu layak..

QaRaMi HasHim said...

betul tu atok..
manusia lagi keji dr binatang..

Abu Luqman said...

salam ziarah malam dari Abu Luqman

mijieywardie said...

aduh.. sedihnya.. mmg dr dulu ag G da perasan. kucing ni pn ada perasaan gak.. ishk..

QaRaMi HasHim said...

btol2..
kita je yg mkin hilang prasaan..
huhu

Tulip said...

:(

QaRaMi HasHim said...

sedeh ek tulip..
:(

Nurulbadiah Lai said...

sedih..
dulu masa kucing saya mati..mak saya..saya sendiri nangis..masa anak kucing tu mati..mak die xtahu..
pastu petang tu mak kucing tu cari2 anak2 die..mundar mandir..sedih sgt2..
pastu saya ambik kucing tu..
bawak die pergi dekat saya tanam kucing tu..
pastu..mak kucing tu..baring kat tepi tu..renung tanah..
pastu mlm tu..saya cari2 emak kucing tu..pagi esok terkejut saya..mak kucing tu masih kat kuburan anak die..sedih sgt2..
saya kalau ingat..mesti rasa cam nak nagis..

Cempakamelati said...

Anak ..siapa tak sayang...binatang pun tau sayang anak dia...yang org buang anak tu biasanya pasal malu..mengandung sebelum kahwin. Bertaubatlah wahai insan.

Izz Latif said...

~erm~
kesiannya.....
(>.<)

www.izzlatif.blogspot.com

QaRaMi HasHim said...

nurulbadiah:
kAnn? kucing pon ada perasaan yg kita kadang2 tak sedar..

cempaka:
cepat2lah kita beringat dan bertaubat.

QaRaMi HasHim said...

izz:
hai..

PhotoGraphic said...

Allahuakbar..kucing boleh menagis bila kehilangan anak..tapi kenapa manusia y ade akal boleh buang @bunuh anak tanpa rase belas..kalau tgk kucing2 kehilangan anak..boleh nagis kite...

Izz Latif said...

~ouh~
hye...
(^.~)

www.izzlatif.blogspot.com

QaRaMi HasHim said...

pG: sedeh sgt kan?? speechless..
izz: hoho.. slamat malam..